06
Říj

Philips převedl 3D televizi s Quad HD rozlišením

Eminentní zájem na rozvoji technologií 3D zobrazení a potažmo 3D televize má jednak Hollywood, ale především také reklamní průmysl. A někde v závěsu také vědátoři a průmysloví návrháři, kteří by si rádi vizualizovali své modely pěkně ve 3D bez nutnosti nosit obrovské brýle. Trend směřující k 3D sledujeme už delší dobu, každou chvíli se objeví „zaručené“ zprávy o tom, jak některá z firem předváděla své 3D televize na nějaké japonské výstavě, v Paříži… anebo tentokrát třeba v Hollywoodu. Tou firmou nebyl nikdy jiný než Philips, který na konferenci Biz-Ex předvedl 56″ 3D displej s rozlišením 4K (Quad HD). Autostereoskopický displej nevyžaduje nošení přídavných brýlí, 3D obraz je vidět přirozeně z určité výseče úhlů. Zdá se, jako by technologie pro nástup 3D televize do domácností byla připravena – hlavní problém tedy nyní spočívá v obsahu. Toho je málo. Philips nabízí řešení v podobě 3D WoW technologie, která dokáže standardní HD obsah překonvertovat do 3D. Složitá, ale asi jediná možná cesta, jak se dobrat k relativně kvalitnímu 3D obsahu (nepočítáme-li samozřejmě natáčení speciálními kamerami). Kdo přijde s 3D jako další? Toshiba a Sanyo už údajně na podobných autostereoskopických technologiích také pracují.
Philips 3D displej pro Hollywood

zdroj: wired

2 komentáře u “Philips převedl 3D televizi s Quad HD rozlišením

  1. Jakou současně dostupnou technologií se dá krmit Quad HD ? Vždit většina současných končí u 2560*1600 … nebo mi snad něco uteklo ?

  2. Serverem. Je celkem jasný, že šířka pásma je mnohem vyšší ale 4K je docela používaný postprodukční formát ale zatím nebylo moc možností, jak 4K zobrazit (kromě datového výstupu – do souborů – a výpal laserem na film v DI procesu). Každopádně jediný vstup je něco jako server, který prostě umí hrát 4K realtime, což dneska už není zase takový problém. Výrobci 4K projektorů obvykle používají rozdělení obrazu do segmentů a obraz zpracovávají rozložený na části – typicky po několika dualinkových HDSDI vstupech. Kabel (resp. formát), který by uměl hrát realtime 4K neexistuje a tak se používá paralelně zapojené HD linky. Jinak datově to není zase takový problém (je potřeba tuším 6Gbs což fiber zvládá a bude to zvládat asi 10gb ethernet) ale v praxi je to složitější kvůli tomu, že se používá víc bitových hloubek pro barvy a při nekomprimovaném 16bitovém 4K obrazu je datový tokn hezkých 1,750.50MB/s a žádný standard pro realtime připojení zatím neexistuje. Ty serverery resp. disková pole pro 4K se používají v postprodukcích i u nás a jsou to gigantické stroje určené převážně na barvení a střih filmů v tzv. DI procesu (tedy s výstupem na film na laserovém rekordéru) kromě jednoho pražského pracoviště, kde mají i takovou digitální projekci. Každopádně vývoj jde dál a v reálu jsme viděli už několikrát NHK systém Ultra HD resp. super hi-vision s projekcí v rozlišení 7,680 × 4,320 (teda 16x vyšším než HDTV) a tam je datový tok 26Gbs a dokázali to přenášet na stovky kilometrů, i když použili komprese. Takže 4K je hezký, těch monitorů už je na profesionálním trhu taky víc ale prakticky je to podle mě nanic. V kině to je něco jiného ale na obrazovce… nevím. Stereo3D ovšem je masakr ale to řešení Philips bylo v praxi příšerný..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>