23
Dub

Sony chce znovu ovládat svět zábavy, díky PlayStation 3

Byly doby, kdy všichni chodili s „walkmany na uších“ a Sony byla značka s velkým „Z“ v oblasti mediální zábavy. Pak přišel Apple a nakopl Sony do zubů svým MP3 přehrávačem iPod. A jako by už Sony nemělo dost, jeden pořádný kopanec jménem iTunes ho seslal k zemi jako bezvládnou loutku. Nakonec příběhl zpoza rohu Microsoft a nehybném těle si vesle poskakoval se svým Xboxem 360. Sony se ale cítí na velký comeback.

Sony vs. Apple

Jenže Sony se nedá. Sony je totiž z Japonska, milý Luboši! Sony má pod čepicí a na své protivníky se připravuje dlouho a svědomitě, ostatně jako každý Japonec. Když uvedlo na trh svou herní konzoli PlayStation 3, spousta lidí říkala, že je předražená, velká a nemotorná. Dnes už všichni v koutku mysli tušíme, že Sony udělala se zabudovaným blu-ray přehrávačem i výkonným procesorem Cell, ale především vynikající konektivitou začínající u wi-fi, přes modrý zub po klasický ethernet, jednoznačně šťastný tah.

Aktuálně Sony ohlásilo vznik nové služby pro online distribuci videa skrze PlayStation 3 a její PlayStation Network. PS3 tak poslouží jako online videopůjčovna nebo video-obchod a půjde tak o přímou konkurenci iTunes, případně dalším online distribučním systémům. Který z nich ale dnes prodává tolik hudby jako Apple iTunes? Odpověď: žádný. Je tedy jasné, proti komu Sony stojí. Není to Microsoft, ale Sony znovu proti Apple, PS3 proti iPhone. Souboj titánů?

Sony už předtím online distribuci několikrát zkoušelo. Projekty jako Movielink či Sony Connect ale upadly prakticky ihned v zapomění. Podobně jako Microsoft, jehož dosud jediným relativně úspěšným pokusem o ovládnutí zábavního světa zákazníků je Xbox 360 a jeho Xbox Live Marketplace. Ani přiblblý Zune nemá příliš velký úspěch – nemá totiž za sebou silnou značku o oblasti elektroniky, ale také mediální zábavy. Narozdíl od PlayStation 3.

Sony se totiž narozdíl od Apple a jiných online poskytovatelů obsahu nemusí s nikým dohadovat (viz. Apple TV, iTunes) když potřebuje pro své online distribuční sítě obsah. Ona jej sama vyrábí a vlastní. A s ostatními velkými hráči tak nebude mít problém se domluvit. Spuštění online distribuce videa skrze PS3 a její PlayStation Network je plánováno na letošní léto. Zprvu se budou prodávat především filmy a televizní seriály. Podobně jako Xbox Live nebo iTunes by měl být obchod přístupný zdaleka nejen pro PlayStation 3, naopak by mělo být možné se k němu připojit z celé řady zařízení, od PC po a dost možná i vysněného PlayStation Phone?

Ihned se však vynořuje hned několik potenciálních problémů. Jednak je to nechvalně proslulá firemní izolacionistická politika jednotlivých firemních divizí. Přestože značka Sony je jen jedna, působí pod ní mnoho samostatných divizí zaměřených na zcela odlišné segmenty trhu. A tyhle divize se dokáží vzájemně potápět, až hanba. A pak je tu samozřejme i související problémy s příliš ochranitelskou rolí Sony vzhledem k vlastnickým právům. Není se proto co divit, že celé tohle divadlo s online distribucí a úzkou spoluprací divizí má na svědomí bývalý vysoký manažer společnosti Apple, Tim Schaaff. Ten do Sony nastoupil koncem roku 2005 a od té doby zjevně úspěšně buduje podobnou strategii, jakou začal razit s iTunes v první polovině dekády Apple a jakou razí dodnes. Není důležité elektronické udělátko, ze kterého vaše zábava proudí. Důležitá je zábava samotná a kanál, kterým se k vám dostane. Medium is the message, říkal prý nějaký McLuhan.

Zajímavé je, že online distribuce videa, resp. filmů, je dnes pořád ještě velmi malý byznys. Točí se v něm všeho všudy 100 milionů dolarů ročně. Proti 23,4 mld. dolarů ročně utracených za DVD. Jenže internetové video – a můžeme to vidět takřka všude kolem vitruálního sebe, na českém i světovém internetu – je jednou z nejlukrativnějších oblastí. Do roku 2010 má vzrůst na hodnotu 6,4 mld. dolarů. Všechno je to ale běh na dlouhou trať, odstartovaný Apple někdy počátkem tohoto desetiletí. V podstatě veškerá původně jednoúčelová elektronika – herní konzole, mobilní telefony, set-top-boxy, přenosné herní konzole, se dnes stává víceúčelovým zařízením, které svou primární funkcí (hraní her, telefonování) přitahuje zákazníky k řadě dalších zábavních služeb – neboli ke konzumaci dalšího obsahu. A nejlépe mají prozatím nakročeno jednoznačně Apple a Sony, zatímco Microsoft, bez přenosného handheldu, telefonu nebo alespoň úspěšného MP3 přehrávače, závisí prozatím pouze na více než 10 milionech uživatelů Xbox Live. Mimochodem, proč zuří mezi Sony a Microsoftem taková rivalita kvůli jedné jediné hře: Grand Theft Auto IV? Čtvrtého dílu téhle klasiky se prodají miliony, přitáhnout miliony hráčů k PlayStation 3 nebo Xbox 360. Miliony nových zákazníků.

zdroje: latimes, dailygame